<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N9K7GMK" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

EDI – Electronic Data Interchange.

Wat is EDI?

Electronic data interchange (EDI) is een standaard voor de elektronische uitwisseling van handelsberichten op basis van gestructureerde data – zonder tussenkomst van mensen. 

Als je zaken doet met je business partners in de keten dan wil je de mogelijkheid hebben om handelsberichten zoals orders, pakbonnen en facturen uit te wisselen. Electronic Data Interchange (EDI) stelt je daartoe in staat: Snel, veilig en makkelijk transactionele data uitwisselen met al je handelspartners.

Meteen op de juiste weg?  Download nu onze EDI-startgids!

 

Optimalisatie van ketenintegratie met EDI 

Een EDI-oplossing wordt gebruikt tussen leveranciers en haar handelspartners. Door de integratie van systemen binnen de gehele keten maakt EDI het mogelijk om te communiceren met de systemen van alle handelspartners – dit wordt ketenintegratie genoemd. 

EDI stelt je niet alleen in staat om standaard handelsberichten efficiënt uit te wisselen, het geeft je ook meer inzicht in de data die je uitwisselt met je handelspartners. Hiermee heb je meer inzicht in de productiestromen en ben je in staat om het voorraadbeheer te optimaliseren en af te stemmen op de klantvraag. 

Omdat communicatie machine-to-machine plaatsvindt versnelt EDI de communicatie binnen de keten aanzienlijk en reduceert het de kans op fouten. Doordat er geen sprake is van menselijke interactie, worden fouten voorkomen en bevat je ERP altijd correcte data. Medewerkers kunnen hierdoor veel sneller strategische beslissingen nemen. 

Wat zijn de voordelen van EDI?

Minder kans op fouten

De administratieve last wordt drastisch terug gebracht – hiermee bespaar je kostbare tijd en verminder je de kans op fouten.

 

Vergroot snelheid in de keten

EDI vergroot de snelheid in de keten door het automatiseren van handelstransacties.

Optimaliseer processen

Met EDI krijgt je inzicht in je data waardoor je in staat bent digitale handelsprocessen te verbeteren en proactieve besluiten te nemen.

Real time inzicht

Informatie over voorraden en leveringen zijn altijd real time inzichtelijk – zowel binnen als buiten de organisatie. 

Ontdek hoe je snel en efficiënt kosten bespaart op handelsberichten – Download het whitepaper.

Wat is er nodig om EDI te gebruiken?

EDI werkt door verschillende interne processen te simplificeren. Ondanks dat EDI een standaard is waarmee handelsberichten worden uitgewisseld zijn er altijd land en branche specifieke verschillen. Om EDI goed werkend in de organisatie te krijgen zijn een aantal onderdelen noodzakelijk:

  • ERP-systeem – een EDI-systeem werkt met gestructureerde data vanuit een ERP-systeem. Zonder ERP is het praktisch onmogelijk om een EDI oplossing te implementeren.
  • Communicatiemodule: een communicatiemodule is nodig voor het ontvangen en versturen van handelsberichten. 
  • Datastandaard – in Nederland maken de levensmiddelen- en drogisterij-, doe-het-zelf-, tuin-en-dier-, gezondheidszorg- en modesectoren gebruik van de GS1-datastandaard. Elke sector heeft daarbij afspraken gemaakt over welke productinformatie wordt uitgewisseld en hoe de vastlegging moet plaatsvinden. Wanneer je via EDI wil communiceren met je businesspartners doe je dit bij voorkeur via de GS1 standaard.
  • GS1 GLN nummer – Een GLN nummer is een uniek locatie nummer die wordt verstrekt via GS1. Een GLN nummer is vereist als organisaties onderscheid moeten maken tussen een bepaalde locatie of meerdere andere locaties. 
  • GS1 GTIN codes – Een GTIN code (EAN code) is een barcode van GS1 die dient als een wereldwijd paspoort voor uw product. Met een GTIN code kunt u uw producten overal verkopen.

Voor wie is EDI? 

Hoge volumes van berichten

EDI is vooral bedoelt voor bedrijven die hoge volumes van berichten moeten verwerken waarbij handmatig beheer niet efficiënt is. EDI is echter niet geschikt voor bedrijven met een snel wisselend assortiment. 

Kennis en expertise

Een EDI-oplossing presteert optimaal wanneer de benodigde technische en operationele kennis in huis is. Bedrijven moeten dus niet alleen investeren in de implementatie maar ook in het kennisniveau van haar medewerkers.